19. april 2010

Tjølling kirke

I dag var vi på besøk hos mor og far (mine besteforeldre).
Minstemannen og mannen var en tur borte i hønehuset, der det en gang for mange mange år siden var høner.
Hovedhuset bygde min oldefar da han etablerte seg med min oldemor.
I hønehuset er det mye rart, alt fra gamle telefoner til kjelker.
Jeg har leenge siklet etter et bilde som har hengt der inne.
jeg spurte min pappa da han kom bort, om han trodde det var noe jeg kunne arvet.
Han tok med seg bilde inn og spurte. Og heldige jeg, fikk det:)


















Det er etter mine oldeforeldre, og det har hengt i hønehuset i rundt 40 år fortalte far.
Mamma kunne huske at det hang ved utedoene, da de en gang hadde utedo i den gamle låven, som ble brent ned da jeg var liten.
Vi studerte bildene og kikket i tjøllings kirkebok.
Den siste presten på bildet lignet veldig på en prest fra kirkeboken og han var prest i tjølling fra 1916-1931.
Så resten av prestene på bildet er nok fra 1800-1900 tallet.

















 Dette bildet er veldig vanskelig å finne ut når er fra. oslo nå, var altså mellom 1624 og 1925 Christiania, fra 1877/1897 også skrevet Kristiania. Men jeg skal sjekke ut mer om dette. Det står nemlig en fotograf på bildet.

Tjølling kirke er fra 1100 tallet og alteret det er bilde av er fra 1600 tallet.
Et utrolig fint klenodie og ha i hus:-)


Håper dere alle får en fin uke

Klem

2 kommentarer:

  1. Så heldig du var som fikk det bildet. Kjempefint! Artig når du har sett på det så lenge.

    SvarSlett
  2. Hei, takk for koselig hilsen hos meg =)
    Så fint bilde, gøy med ting som har en historie. Håpe du finner ut mer =)

    Ha en fin kveld.

    SvarSlett